linkedin facebook linkedin facebook nod32

Passiv va interaktiv komp’yuter grafikasi

Muallif: Mengliyev Shoydullo

Qo`shilgan sana: 2014-03-23

Passiv va interaktiv komp’yuter grafikasi. Tasvirlarning turlari.


YAkin vaktlargacha komp’yuter grafikasini passiv (sust) va interaktivga bo‘lish kabul kilingan edi.
Bundan yigirma yillar ilgarirok Disney mul’tfil’mlari kaxramonlari tasvirlarini bosib chikarish mashxur edi, ular katta EXMning alfavitli-rakamli bosib chikuvchi kurilmalarida (ARBCHK) tayyorlanar edi. Kulrang tasvirlar bir xarfning o‘zini kogozli manbaning bir erida bir necha marta qayta bosish xisobiga erishilgan. Turli xil intensivlikda bo‘yash bilan xarflar tashkil kilingan, naksh tasviri yaratilgan. Tasvirni olishning bunday usuli passiv mashina grafikasi deb ataladi.

Interaktiv mashina grafikasi (IMG) — bu, mashina grafikasining bir bo‘limi. Agar foydalanuvchi displey sirtida o‘zaro xamkorlikning interaktiv kurilmalari yordamida tasvirning mazmuni, uning shakli, o‘lchamlari va rangini dinamik boshkarishi mumkin bo‘lgan xolda grafik interaktiv bo‘ladi.
SHKlarda amalga oshiriladigan zamonaviy grafik amalda to‘lik interaktivdir va shu bois bundan keyin ushbu tushunchaga nisbatan komp’yuter grafikasi atamasidan IMGning sinonimi sifatida foydalanish maksadga muvofik. O‘z navbatida passiv mashina grafikasiga tasvirlarni planshetli yoki barabanli grafik kuruvchilar, printerlar, kino va videokameralar yordamida olishning turli usullarini kiritish mumkin. SHunday kilib tasvirlarni yaratish va ishlab chikish jarayonini ko‘llab-kuvvatlovchi texnik vositalardan fakat bir kismi interaktivlarga kiradi. IMGni ko‘llab-kuvvatlovchi kurilmalarga displey, «sichkon», planshet, klaviatura, skaner kabi kurilmalarni kiritish mumkin.
Komp’yuter grafikasi rastrli va vektorliga bo‘linadi. Bu bo‘lish birinchi displeylar vektorligi, keyin esa rasterli displeylar paydo bo‘lganligi sababli vujudga kelgan. Ular o‘rtasidagi asosiy fark nurni ekran sifatida o‘tish usulidan iborat bo‘ladi. Eslab koluvchi elektron-nurli trubka (ENT)larga ega vektorli kurilmalarda nur berilgan traektoriya bo‘yicha bir marta chopib o‘tadi, uning izi esa ekranda keyingi buyruk berilgunga kadar saklanib koladi.
Rastrli kurilmalarda esa tasvir ularni tashkil kiluvchi nuktalar majmuasidan vujudga keladi. Bu nuktalar piksellar (rixe1s) yoki penlar (rel-ricture element) deb ataladi. Rastr, o‘z navbatida, gorizontal rastrli katorlarning majmuasidan iborat bo‘ladi, ulardan xar biri aloxida pellardan iborat, ya’ni rastr — bu, ekranning butun maydonini koplovchi pellar matritsasidir. Nur katorlar bo‘yicha xar bir pel uchun interaktivlikni bir necha o‘nlab marta o‘zgartirib, izchil chopib o‘tadi. Displeylar turli usullarda ishlashi mumkin. Katordagi piksellarning mikdoriga ko‘paytirilgan katorlar soni «ekranning imkoniyati» bo‘ladi. Ruxsat kanchalik yukori bo‘lsa, tasvirning sifati shunchalik yaxshi (ammo bunda apparatning kiymati kimmatrok) bo‘ladi.
Tasvirni olishning sanab o‘tilgan usullari katta farklarga ega, ammo tasvirning rakamli protsessor yordamida shakllanishi va ishlab chikilishi umumiy bo‘ladi.

Komp’yuterlargacha bo‘lgan davrda ko‘p o‘lchamli ma’lumotlarni ko‘zdan kechirish uchun omillar amalda tasvirlarning bir turidan: ikki o‘lchamli ma’lumotlarning geografik qayta kurilishi, masalan, joyning balandligiga muvofik izochiziklar va rangli bo‘yashlar bilan tasvirlashdan iborat. Ikki o‘lchamli grafikning dasturiy ta’minlanishi X va Y koordinatlari tizimida sillik tasvirni olishga imkon beradi. Grafikaning bu turini 2D belgilash kabul kilingan. (D — inglizcha «dimension»—«o‘lchash»dandir).

Foyda, zarar va ularni koplash.

Ilk komp’yuter davrida uch o‘lchovli grafiklarning vazifalarini ikki o‘zgaruvchanlarini sinchli va simli grafiklar ko‘rinishida kurish imkoniyati paydo bo‘ldi. Uch o‘lchamli grafiklarning dasturiy ta’minlanishi yassi ekranda X, Y va Z koordinatlari tizimida uch o‘lchamli tasvirni kurishga imkon beradi. Bunday tur grafik ZD grafik deb belgilanishi kabul kilingan. Uch o‘lchamli modellar predmet xakida barcha uch o‘lchamlarda tasavvur beradi, bu, ayniksa murakkab tasvirlarni yaratishda juda muxim. Xozirgi davrda uch o‘lchovli modullarning uch asosiy modellarini ajratish mumkin: sinchli, yuzaki va xajmli.
Sinchli modellar (X, Y va Z) cho‘kkilarining koordinatlari va ularni birlashtirib turuvchi kovurgalar xakidagi ma’lumotlarga ega.
YUzaki modellar matematik usullarning xar xil turdagi sirtlaridan foydalanishni taklif etadi. Sirtlarning matematik modellari ayrim parametrlari yordamida sirtning xarakterini osonlik bilan o‘zgartiradi. YUzaki modellardan ko‘p xollarda buyum sirtini bayon kilishda foydalaniladi, ularni sinchli model bo‘yicha aniklash mumkin emas.
Xajmli modellar buyum (predmet, tasvir) xakidagi eng to‘lik tasvirni beradi, chunki u xajmni cheklovchi sirtlar xakidagi ma’lumotlardan tashkari, materialni bo‘shlikdan farklovchi axborotlarni xam o‘z ichiga oladi.
Material bu, ko‘rinadigan xususiyatlar (rang, faktura, aks ettirish, keskinlik yoki noaniklik)ning kombinatsiyasi, ular yordamida bitta sirt boshkasidan farklanadi.
Bu tasvirlarning ijobiy xususiyatlari ularni istalgan kurilmalarga tasvirlar anikligini yo‘kotmasdan chikarishni tashkil kilish imkoniyatidan iboratdir. Umuman, bunday grafiklar nisbatan sillik sirtlarni aks ettirish uchun etarli. Ammo bunday grafiklarning salbiy xususiyati, shubxasiz, agar ma’lumotlar ko‘p va ular judayam sillik bo‘lmagan sirtni aks ettirsa, tasvirlar yakkolligi keskin pasayishdan iborat bo‘ladi. SHu bois, sirtni chiziklar majmuasi ko‘rinishida sxematik bo‘lmagan xolda emas, balki yoruglik bilan yoritilishiga ega biron-bir fotoxakikat elementlari bilan aks ettirilishi imkoniyati katta axamiyatga ega. SHubxasiz, bunday tasvirlarni ko‘rish mislsiz katta xisoblash ishlarini talab kiladi va yakin vaktlargacha buni amalga oshirish fakat grafikli ishchi stansiyalarida mumkin edi. Zamonaviy SHKlar vaktning belgilangan mikdori ichida fotoxakikiy tasvirlarga yakin tasvirlarni ko‘rishga imkon beradi.
4D grafikasi — bu, uch o‘lchamli tasvir, uning o‘zgartirilishi to‘rtinchi o‘lchovda — vaktda sodir bo‘ladi.
YAna 2.5D belgilanish xam mavjud, uning ostida ikki o‘lchamli tasvirlar tushuniladi, unga ko‘shimcha detallarni ko‘shish yo‘li bilan uch o‘lchovli tasvir ko‘rinishi beriladi. Bu, masalan, X, U koordinatlaridagi ustunlik diagramma, unda xar bir ustun yassi ko‘rinmaydi, balki kalinlikka ega bo‘lganday bo‘ladi. Bunday tasvir 2.5D turidagi ikki o‘lchamli grafikaga kiradi. Adabiyotlarda 2.5D grafika, uning mustakil turi yoki ZD grafikaning biror turidan iboratli ekanligi xakida yagona fikr yo‘k.

Zamonaviy SHK o‘z imkoniyatlari bo‘yicha kasbiy ishchi stansiyalarga fakat juda oz bo‘sh keladi, ammo an’anaviy ravishda mashina grafikasining vazifalari va tasvirlarni ishlab chikish ishchi stansiyalar va super EXMlarning ulushi xisoblanadi. Birinchi kunni keskin o‘zgarish boskichi, bu yo‘nalishdagi burilish deb karash mumkin, buning uchun goyatda salmokli asoslar bor:
1) SHKdan bugun amalda barcha foydalanishi mumkin, chunki u xatto eng kichik laboratoriyalarga va o‘kuv sinflariga xam kirib borgan.
2) rivojlangan interfreysli vositalar SHKni istalgan eksperimentli kurilmalar, ma’lumotlarning tarmokli bazalari va telefon alokasi vositasida xatgo pochta va arxiv serverlari bilan birlashtirishga imkon beradi.
3) xisoblash geometriyasi va komp’yuter grafikasi soxasida universal tez xarakatlanuvchi algoritmlarning ishlab chikilishi soxasida erishilgan katta muvaffakiyatlar grafik modellashtirish va SHKda aks ettirishni oddiy vazifalar darajasida o‘tkazadi.
4) yangi tushuncha — ko‘zdan o‘tkazishning paydo bo‘lishi ilmiy komp’yuterli grafikaning predmeti va vazifalari xakidagi tasavvurni tubdan o‘zgartiradi.

1526 marta o`qildi.

Foydalanuvchi ismi: nurmahmad
Qo`shilgan sana: 2015-03-12

zur ekan

Foydalanuvchi ismi: Naimxon
Qo`shilgan sana: 2015-05-18

Shoydullo aka xayrli ishlar uchun sizga katta rahmat. Sizdan ko`p narsalarni o`rgandim. Man bir masalani yechimini anchadan beri izlab topolmayapman. Shunga yordam bering. Ishlanish yo`li bilan bo`lsa zo`r bo`lardi iltimos. Masala: Agar ekran sohasi 512x128 nuqtali va har bir nuqta 256 rangdan biriga ega bo‘lsa, bu sohani saqlash uchun kerak bo‘ladigan eng kam xotira hajmi (Kbayt)? Javob: 512*128=65536 bayt son bitta nuqta 1 bayt bo`lsa 65536/1024=64k bayt

Foydalanuvchi ismi: Naimxon
Qo`shilgan sana: 2015-05-18

masala javobbini naimxon_1988@mail.ru ga yuboring iltimos Javob: albatta yuboraman

Parol:
Eslab qolish.


Ro`yhatdan o`tish

testing

+998915878681

Siz o`z maxsulotingizni 3D reklama ko`rinishda bo`lishini xohlaysizmi? Unda xamkorlik qilamiz.

3D Reklama


Рейтинг@Mail.ru
Рейтинг@Mail.ru

Besucherzahler
счетчик посещений